vineri, 8 februarie 2013

Onoarea si vanatoarea de note

   Scoala... Cu totii am trecut prin ea la un moment dat. Am trecut printr-o gramada de scoli: scoala generala, liceul, facultatea, dar in mod sigur cea mai importanta este scoala vietii. Ea se refera la tot ce am invatat pe parcursul acestei perioade de timp numita "viata". Cuprinde totul: ganduri, actiuni, intamplari, caracter, invataturi... De aceea, in opinia mea, cred ca este foarte important sa avem onoare si demnitate de-a lungul anilor.
   As vrea sa pun un mare semn de intrebare cu privire la semnificatia onoarei in ziua de astazi si cati dintre noi mai suntem in stare sa o transmitem descendentilor nostri. Vedem atat de multe lucruri rele, marcante intr-un fel negativ, incat am vrea ca urmasii nostri sa nu sufere intr-atat de mult precum noi. Nu ne punem problema de a ne ocupa de cresterea lor cu privire la codul onoarei. De mici, invata sa copieze si ceea ce este si mai grav este ca nu sunt invatati sa invete. Invata de dragul unui 10, nu ca sa dobandeasca cunostinte noi. Nu au sete de cunoastere, nici macar curiozitate. Nu conteaza decat o nota buna, pentru majoritatea elevilor de astazi.
   Am trecut si eu, din pacate, prin aceasta etapa. Eram orbita de idea de a avea numai note bune, incat era aproape sa uit ceea ce era important. Eram terorizata de gandul ca nu voi intra la liceul dorit chiar daca aveam o singura medie de 9. Plangeam la orice nota mai mica decat 9. Cred ca aproape in fiecare noapte imi calculam media generala ca sa nu imi iasa mai mica de 9,95. Imi era frica la fiecare test, la fiecare ascultare. Imi tremurau picioarele, mintea nu era la test ci doar la existenta probabilitatii de a lua o nota care imi poate afecta media intr-un mod negativ. De copiat, nu se punea problema la mine. Eram prea speriata ca voi fi prinsa si sanctionata cu scaderea mediei la purtare sau ca voi avea parte de consecinte mult mai grave. Totusi aveam colegi care practicau acest mestesug vechi de cand lumea si pamantul.
   De fiecare data cand ma batea gandul, imi aduceam aminte de ce imi zicea mama:"Sa copiezi inseamana sa furi. Asa te-am invatat?". Numai ideea ca as putea sa o dezamagesc imi taia respiratia si lovea exact in inima.
   Am auzit chiar din gura unui adult: "De ce copiaza omul? Ca nu stie, nu e evident?". Si totusi, alegerea pe care tocmai ai facut-o, nu te va afecta in viitor? La liceu, ni se spune ca avem copiatul in sange si ca avem rare sanse sa ne mai refacem complet. Tot aici, eu am invatat ca am fost pregatita pentru intarea in societate, si ca la randul meu trebuie sa dau inapoi societatii. Este o cu totul alta mentalitate. Invatam din placere si pentru noi insine, iar notele nu au ajuns decat sa fie niste unelte care pot estima cat de bine pregatit ai fost intr-un anumit moment. Aici, invatam sa punem pret pe valorile cu adevarat importante.

   Sa va spun acum o mica povestioara pe care am invatat-o de la un profesor in varsta cu privire la aceasta problema, cea a copiatului:

   "Un baiat foarte inteligent, medaliat cu aur la olimpiade, a aplicat pentru o facultate in strainatate.In primul an si-a ales, pentru a completa numarul de ore necesar, un curs de istorie. Realizand ca este foarte mult de invatat si multe date de retinut, in cel de-al doilea an a aplicat pentru un curs de biologie. La un moment dat, i s-a dat ca tema pentru un proiect, protejarea mediului inconjurator. Se duce instinctiv la prima sursa posibila: internetul. In momentul in care a trebuit sa predea proiectul, a omis sa treaca internetul ca sursa. Doamna profesoara s-a uitat la el neincrezatoare si il intreaba:" Tu ai facut asta?". El ii raspunde un simplu si puternic "Da". Peste putin timp, este chemat in fata directorului si este dat afara din facultate cu posibilitatea de a se intoarce in anul urmator si asta doar pentru ca era olimpic. Daca ar fi fost un simplu elev, fara merite recunoscute international, pedeapsa ar fi fost mult mai dura."

   Morala? Nu trebuie sa ne educam sa copiem pentru ca devine un obicei care ne distruge cariera la un moment dat. Trebuie de mici, sa ni se aduca la cunostinta codul onoarei si sa fim invatati sa refuzam calea usoara, dar necinstita.